خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

روز گذشته با یکی از دوستان صحبت می کردم.

بحث از مدیوم(انصافا ما بازاء پیدا کردن سخته براش) وبلاگ یا توان رسانه ای که برای وبلاگ متصور هست، مطرح شد.

این عزیز می گفت که وبلاگ برای مقالات علمی نیست، هر چند که ممکنه مخاطب پیدا کند ولی وبلاگ برای تلنگر و تنبیه است نه مقاله و رساله لذا توی یه وبلاگ اگه هم مقاله گذاشته میشه نباید فراموش بکنیم که مخاطب برای خوندن مقاله و وقت مفصل گذاشتن اینجا نمیاد، پس رعایت قالب هر رسانه در استفاده مفید از اون ضروریه.

انصافا کلام قابل توجه بود، نکته ای که باعث نوشتن این مکالمه حتی قبل از گذاشتن بخش دوم مقاله شد، مطرح کردن با بازدید کنندگان محترم و نظر خواهی از اونها بود پس بسم الله... 

نظرات  (۸)

نمی شود تکلیف تعیین کرد که طولانی بنویس یا کوتاه

عمیق بنویس یا رقیق

اما می شود گفت، حرفهای عمیق را جایی نمی زنند که در و پیکر ندارد و هرکس از هرجایی ممکن است بیاید و از کنارتان عبور کند

بهتر است در این مکان عمومی حرفهای عمومی هم زده شود

طولانی بودن و عمیق بودن مطالب، یعنی برای افراد خاصی می نویسی. کسانیکه به دلیل آشنایی با تو یا هر دلیل دیگر، مطالبت را تا آخر می خوانند و در دقایقش ظریف می شوند.

عیبی هم ندارد.

اما این 1068 نفری که آمده اند و رفته اند، خیلی هایشان بی نصیب مانده اند.

البته آنها هم خودشان ناراضی نیستند.

اما اگر فکر می کنی که حیف است آنها را از دست بدهی، موجز و مفید بنویس

مدل وبلاگ استاد فربهی هم بد نیست.ایشان چکیده ای از متن را در پست می گذارند و بقیه را به "ادامه مطلب" احاله می دهند

پاسخ:
تشکر از دادا احمد عزیز
سلام به نظرم این مطلبی که دوستت گفته ربطی به وبلاگ نداره کلا امروزه مخاطبین کم حوصلن و علاقه به مطالب مختصر دارن نکته های تربیتی وعلمی مختصر وساندویچی نه تنها به قول تو در این مدیوم بلکه همچین مطلبی مثل مقاله تو اگر بخواد از زبون یه استاد در تلویزیون هم گفته بشه مخاطب دوس داره پنج دقیقه ای جمع بشه و این درصد زیادیش حداقل امروزه بسته به مخاطبه هرچند این نکته رو هم که هر مدیوم را بهر کاری ساختند رد نمیکنم...
پاسخ:
تشکر
پس نتیجه به نظرتون چی میشه؟
توی یه کلاس رسانه به ما گفتن که شما خلاصه متنت رو داخل پاراگراف اول بنویس، به گونه ای که اگر کسی پاراگراف اول رو بخونه مختصر و مفید ماجرا دستش بیاد، بعد ادامه مطلب رو داخل پاراگراف های بعدی بیار ولی پاراگراف اول رو برجسته کن که خوننده بدونه این قسمت برجستس...
نظر منم اینه حاجی...
پاسخ:
تشکر آقا علی
۱۲ شهریور ۹۳ ، ۲۲:۰۱ مصطفی رضوانی
قبل از هر چیز بگم که عکسه خیلی خوب بود :)
فکر می کنم این که وبلاگ نویسی با مقاله نویسی تفاوت دارد، تنها مربوط به إختصار یا إطاله ی مطلب نیست، بلکه شامل سوژه گزینی، نحوه ی پرداخت (ورود و خروج)، به کارگیری ادبیات خاص وبلاگی و... هم می شود.

مثلا در وبلاگ های شخصی، همواره حضور نحوه ای از «روایت» باید حس شود.. مثل خطیبی که در حال روایت کردن یک مطلب است، لحن دارد، تکه کلام دارد، فراز و نشیب دارد و خلاصه «من» گوینده و زاویه ی دیدش درون مطلبش إشراب شده.. مخاطب می آید تا دنیا را از زاویه ی نگاه نویسنده تماشا کند. تا ببیند نویسنده کجا ایستاده و چگونه نگاه می کند. اما ادبیاتِ مقاله های علمی، کاملا بی طرفانه و بدون شائبه های خطابی و جدلی و یا گویش های عامیانه تنظیم می شوند (مانند اخبارگوها)، خشک و رسمی. (البته در وبلاگ های علمی - تخصصی از این ادبیات استفاده می کنند).

مثلا این وبلاگ در صورتی می تواند برای من کشش داشته باشد که من بتوانم با چشم ناصر قیلاوی به دنیا نگاه کنم، ظرافت های درون نگاهش را کشف کنم، از تجربیات او بهره ببرم و از این میان، از نقطه نظرات علمی او هم استفاده کنم. طبعا هرچقدر مطالب کلی تر و انتزاعی تر شوند، تعیّنات شخصی هم از آن ها کنده می شود و حضورِ نویسنده در متن، کمرنگ تر می شود.

مثلا در باب مسائل فلسفی من نمی خواهم اینجا بیایم «وحدت وجود» را یاد بگیرم، بلکه نوع نگاه ناصر قیلاوی به وحدت وجود و ظرافت های نگاهش برایم مهم است.. خودم هم اگر بخواهم در وبلاگم از وحدت وجود مطلبی بنویسم، به جای این که مثل کتاب درسی شروع کنم به چینش مقدمات و تعلیمِ مسئله، ظرافت های مورد نظرم را برجسته می کنم و سعی می کنم آن ها را به گونه ای قابل فهم و منحصر به خودم روایت کنم.. روایتی که ناکجاآبادی و بی نام و نشان نیست، بلکه «منِ» راوی و عناصر جهان بینی و شخصیتش درون آن پررنگ شده است.

پاسخ:
تشکر از آقا مصطفای عزیز
خیلی مطلب زیبا بود و چه بسا اگه خود این مطلب رو می ذاشتم به سوال هم احتیاج نداشت :)
البته هنوز هم با مقاله نویسی توی وبلاگ های شخصی ته دلم راضیه.. چرا که قرار با نگاه نویسنده ارتباط برقرار بشه و این نگاه توی اصل وبلاگ نویسیش هم هست، یه جورایی بصورت نرم میشه فرهنگ وبلاگ نویسی ایجاد کرد...
۱۲ شهریور ۹۳ ، ۲۲:۳۱ مجموعه ابزار وبلاگ نویسی
سلام دوست عزیز - وب خوبی داری

یک مجموعه بی نظیر از برنامه ها و فایل های شگفت انگیز برای وبلاگ نویسان و وبمستران آماده کردیم که می تونید دانلود کنید :

حاوی

1 - برنامه ارسال نظر گروهی رایگان به وبلاگها
2 - برنامه ارسال ایمیل گروهی رایگان
3 - برنامه بازدید اتوماتیک از وبلاگ
4 - برنامه ساخت برچسب و کلمات کلیدی
5 - برنامه ساخت کد بنر و عکس
6 - کد های اچ تی ام ال نایاب برای وب
7 - کتاب های آموزشی نایاب
و . . . .
به نظر میشه نوشت ولی بارعایت شرایط وبلاگ نویسی مثل رعایت اختصار، راهکارهایی برای اینکه مخاطب بتونه به سرعت اصل مطلبو بگیره و مواردی از این دست البته این باز به نوع مخاطب تو بستگی داره دقیقا مثل کلاس درسه اگه همه جور مخاطبی داشته باشی سعی میکنی جوری صحبت کنی که نه سیخ بسوزه نه دیگ!!! امیدارم تونسته باشم منظورمو برسونم
پاسخ:
خوب و کامل رسوندی آقا مصطفای عزیز
سلام خوبی؟
چند روز پیش یکی از دوستانم سایت زیر رو بهم معرفی کرد که باهاش تبادل لینک کنم من فکر کردم تاثیری نداره ، ولی بعد از این که وبلاگم رو توی این سایت و سایت های شبیهش لینک کردم هر روز بازدید وبلاگم زیاد میشه. خواستم این سایت رو به تو هم معرفی کنم . حتما تبادل لینک کن چون لذت وبلاگ نویسی توی آمار بالاست.
http://www.free-links.ir/
۱۸ شهریور ۹۳ ، ۰۵:۰۵ سید مجتبی امین
سلام
مطلب رو خوندم پرسش بجا و خوبی است 
کامنت ها هم خوندم و از کامنت آقای رضوانی هم خیلی استفاده کردم و بیش از اون هم حرف خاصی ندارم.
در مجموع فکر می کنم باید دست به قلم بشی و در حین کار تجربیاتی را کسب کنی.
پاسخ:
علیک السلام
تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی