خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

بسم الله الرحیم الرحیم

من یتق الله یجعل له مخرجا

در این روزها دو مساله اساسی ذهن #امت_حزب_الله و انسان های دلسوز ایران را درگیر کرده است.

با الهام گیری از نوشته های این ایام چند خطی را برای شما یادداشت می کنم.

خدای متعال در جاهای مختلفی از قرآن به مومنین اشارات دارد:
من یتق الله یجعل له مخرجا
اگر تقوای الهی پیشه کنید برای شما راه خروج از گرفتاری ها را مهیا می کنیم.

دو سه روزی هست که صفحات دنیای مجازی دو مسئله را تیتر خود می بینند:
از طرفی هشتگ #رستاخیز_را_تحریم_میکنیم.
از طرفی هشتگ#تحریمیم_میفهمی
چند نکته در این خصوص رابطه این دو جریان با یکدیگر و البته اصل مسئله #رستاخیز:

1. تجربه نشان داده در چنین مواردی اتفاقا تحریم باعث ترویج شده است، یاد بیاورید تحریم فیلم #گشت_ارشاد رو که متاسفانه بدون علم و آگاهی از تریبون نماز جمعه اون مسائل رو پیش آورد...

2. رستاخیز جز در جشنواره سی و دوم اکران نشده بنابراین به طور قطع قاطبه تحریم کنندگان ندیده اند فیلم را و#بر_شنیده_ها_حکم_کرده_اند

3. رستاخیز فیلمی مربوط به دولت قبل است پس جز اکرانش چیزی به آقای علی جتنی مربوط نیست...

4. علت اصلی عمده انتقادات به فیلم با رمز توهین به امام حسین می باشد، حال آنکه غالب مسائل هیچ ربطی به توهین ندارد، دقت بنمایید:
الف: متفاوت بودن سن اهل بیت امام حسین(ع) با حافظه تاریخی ما
ب: مکان جغرافیایی واقعه کربلا
ج: به نمایش کشیدن چهره #حضرت_عباس(ع) و سایر حاضرین در صحنه کربلا
د: نبودن حرمله ملعون
و...


هرکس کمی از جو خارج شده شود و با تامل قضیه را مرور کند خواهد دانست که هیچکدام از اینها توهین محسوب نمی شود، 
که اگر اینها توهین محسوب میشد علمای اسلام که اختلاف بر سر سن اصحاب و اولاد ابی عبدالله دارند اول توهین کنندگان هستند...
که اگر اینها توهین محسوب میشد سال­هاست به پیامبران الهی-که چه بسا از لحاظ مرتبت نسبت به ابالفضل العباس شاید بالاتر باشند-در حال توهین شدن است و همه ساکت اند حتی مراجع عظام(حفظ الله اجمعین)
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!

5. جریان مشکوکی در پشت پرده حس میشود. جریانی که میخواهد با سو استفاده از غیرت دینی، چهره ای مرتجع و ضد عقل از دین، و دین داران نمایش دهد. هر سال به دنبال شکاریست. عجیب است، با وجودی که پاسخ علما بر مبنای فرض توهین بوده اما، برخلاف رسم معمول استفتاء سوال به پاسخ ضمیمه نیست. (مثال: رک، فتوای آیات عظام همدانی و خراسانی) 

تمام اینها که بیان شد یک طرف اما طرف دیگر قضیه؛
جریان سازی عظیمی است که در حال شکل گیری است. هدف، انحراف اذهان از مسئله مهمی که رهبری دو سال است در حال بیدار نگه داشتن مردم پیرامون آن می باشد، دو سال است با شروع مذاکرات هسته ای اخیر- رهبری در حال بیان خطوط قرمز مذاکرات هستند که مردم از این مسئله غافل نشوند که ناگاه جریانی مشکوک درست در زمان اوقات اضافه مسئله مذاکرات هسته ای، اکران این فیلم را ترویج می دهد و متاسفانه همه به دنبال #قرآن های_به_نیزه می دوند و از کشتن معاویه دست بر می دارند.

 کلام این نیست که اگر تحریف و خلاف واقع گویی و احیانا توهینی شده بی خیال شویم خیر، بحث بصیرت است، بحث تشخیص اهم و مهم است و بحث پیرو رهبری بودن به عمل نه به حرف است، بحث تشخص است بحث #عمار است و صحنه #صفین 

اما کلام آخر: من یتق الله یجعل له مخرجا
در زمانه ای هستیم که نیاز داریم به تصمیم در لحظات حساس، تصمیمات سرنوشت ساز؛ در شرایطی هستیم که زمین بازی را غبار آلود می کنند و ما باید در چنین حالی بهترین تصمیم را بگیریم...
خدای متعال می فرماید که تقوای الهی پیشه کنید که او دستگیر شماست، شما با خدا و نشانه های همراه شوید، او شما را به سلامت به سرمنزل مقصود می رساند
اما سوال نشانه های خدا در مسئله حاضر کجاست؟چیست؟
اتممت علیکم نعمتی، جایی که رهبری را به ما هدیه داد...
گوشتان به دهان رهبری باشد 
نه به جو سازی های رسانه ای(نصحیت دیشب رهبری)

ناصر قیلاوی زاده

نظرات  (۲)

۲۶ تیر ۹۴ ، ۰۶:۲۲ سید مجتبی امین
فکرش را بکن 
مراجع نسبت به توافقنامه سکوت کنند ولی نسبت به اکران یک فیلم کفن بپوشند و به خیابان ها بیایند.

تحلیل خیلی خوبی از منتقدین فیلم کردی. با اهم و مهم کردن هم خیییییییییییییییییییییییییلی موافقم.
۲۷ تیر ۹۴ ، ۰۳:۳۴ مصطفی رضوانی
موافقم با همش.

فقط در فقره‌ی پنجم یه حرفی دارم.. اونجا که گفتی [جریانات پشت پرده].. تمام این موارد نامطلوبی که در یادداشت شمردی به نظرم محصول و خروجی هیئات سنتی ماست، همونایی که گفتی از غیرت دینی مردم سوء استفاده کرده اند. جریان پشت پرده‌ای نیست.. هیئات سنتی در کوچه و بازار و مسجدهای خودمان عیان‌تر از آن‌اند که محتاج بیان باشند. 

استفاده از غیرت دینی و احساسات حسینی مردم کار همیشگی هیئت‌هاست.. با این تفاوت که اگر پشتوانه‌ی کارشناسی داشته باشه و از سوی نخبگان جهت‌دهی بشه می‌گیم «حسن استفاده»؛ چنان‌که در دفاع مقدس و بعد از آن دیدیم.. و اگر توسط منبری‌های مقدس و مداحان بی‌سواد شکل بگیره، می‌شه «سوء استفاده».

من هیئتی‌های سنّتی رو عامل این ماجرا دیدم که به طور طبیعی تنه به تنه‌ی طرفداران شیرازی می‌زنند.. (یعنی هرچند نمی‌توان همه‌ی اینها را یک کاسه کرد ولی گرایشات فرهنگی‌شان بسیار نزدیک به هم‌اند). که ادامه‌ی این موج، بعضی هیئتی‌های انقلابی عامّه‌پسند رو هم درگیر ماجرا کرد و آنها هم طبق معمول از چهره‌ی مراجع و بزرگان خرج کردند.
ولی با این حال، پیام‌های تهدید به آتش زدن سینما مشکوک‌تر از این حرف‌هاست و حتی نمی‌تونم اونو به هیئتی‌های سنتی هم نسبت بدم. هرچند چنین تهدید و زورِ بازو نشان دادنی از اصحاب تفرقه و برائت (طرفداران شیرازی) بر می‌آید و بُعدی ندارد.

خلاصه، اگر دنبال مقصّری هستیم، جریان مخوف و پنهانی پشت صحنه نیست. همین هیئات سنّتی ما که در موارد و موضوعات متعددی بی‌فرهنگ‌اند، چنین خروجی و حتی بدتر از آن [مثل خانه‌نشین کردن سید محسن امین عاملی در جریان قمه زنی] را به بار می‌آورند. 
پاسخ:
اینکه هیئات سنتی ما چنین قوه ای رو دارند قابل تردید نیست...
اما اینکه آیا مهندسی شده اند یا نه؟ و در پرتو این امکان(که خالی از مویدات نیست)، لزوم احتیاط بیشتر دغدغه اصلی بود...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی