خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

بسم الله الرحمن الرحیم


"بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

‏ به حسین فرزند على امیر المؤمنین علیهما السّلام از سوى شیعیان او و پدرش امیر المؤمنین علیهما السّلام امّا بعد، براستى که همه مردم به انتظار تو هستند، و رأى و نظرى جز تو ندارند، پس بشتاب، بشتاب اى فرزند رسول خدا، باغات و بوستانها سر سبز و میوه‏ ها رسیده، و زمین پر از گیاه و درختان‏ برگ بر آورده‏ اند"[1]

تمامی شیعیان و محبین حسین بن علی بن ابی طالب این جملات را شنیده و می دانیم چه معنی دارد؟!

می دانیم گفتن این جملات و بیان چنین حالاتی گره گشای امر فرج مولایمان نخواهد بود، چه بسا شنیدن دوباره این جملات او را خوشایند هم نباشد و صد البته باید ما را بیش از پیش از خودمان ترسان کند که نکند ما هم، امام زمان را برای رفاه خود می خواهیم...

 

چند روز پیش پیام مقام معظم رهبری(حفظه الله) به اجلاس سراسری نماز به صورت علنی به دست همگان رسید، ایشان در این پیام موجز و خلاصه نکات ارزنده ای بیان فرمودند. 

دانستن روش بیان معارف ایشان  در درک عمیق تر از کلماتشان ما را بسیار کمک می کند، حضرت آقا همیشه فواید و محاسن عمل مورد نظرشان (چه عمل عبادی مثل نماز، چه اعمال دیگر مثل شرکت در انتخابات و مسائل اقتصادی) را بیان می کنند، این نحوه نگرش ایشان حاکی از این مسئله است که برای جریان یافتن یک آرمان و ایده باید ثمرات ملموس و عینی به مخاطبین نشان داد که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، از این مسئله بگذریم که محور اصلی نیست. 

اما اشارت مهم ایشان در پیام[2] کوتاهشان:

همگانی شدن احساس مسئولیت در قبال مسئله نماز

تعبیر بکنید(مردمی شدن، حضور مردم در صحنه عبادت، ترویج امر به معروف به صورت عملیاتی نه تئوری)

مسئولین و صاحب نفوذان در هر مقام و مرتبه ای که هستند قدمی اجرایی برای تحقق نماز بردارند.

تعبیر بکنید(مسئولین باید دغدغه مند باشند، نهادهای حکومتی در این  مسئله شانه به شانه مردم باشند، کار اجرایی بکنید نه همایش و...)

یکی از مهمترین راههای مقابله با تهاجم فرهنگی از طریق نماز است.

تعبیر بکنید(نماز برای گوشه خانقاه نیست، ارتباط با خدا، ارتباط با خلق را سامان می دهد، مقابله با تهاجم فرهنگی از طریق اصلاح نفس)

در این کار به کم بسنده نشود و زیاده خواه باشید

تعبیر بکنید(همیشه نگاه حداکثری داشته باشید خصوصا مسائل معنوی، امید به ثمر نشستن داشته باشید، برای همه برنامه داشته باشید)

نماز را بجا بیاورید نه اینکه نماز را قرائت بکنید

تعبیر کنید(باید نماز اقامه شود، دینداری سطحی نداشته باشید، دنبال به هدف رسیدن نماز باشید نه انجام برای رفع تکلیف)

دلهره

بگذریم از اینکه طوبای کلام حضرتشان همانند قرآن از هر شاخه اش دُر می ریزد و اعجاز بیانشان سبب سهل شدن فهم معارف والا شده است،

اما آنچه باعث نگرانی شده این است که با گذشت چند روز از صدور این پیام؛ هیچ اتفاقی نمی افتد، عادت کرده ایم به اینکه ایشان بخواهند و ما بشنویم، برایمان سخت نیست به اینکه رهبرمان ابراز دغدغه بکنند و ما نهایتا در جای نرم خویش کمی گرم تر شویم.

بسیار نگران کننده است که رهبر جامعه درخواستی چنین علنی، خصوصا در مسئله ای که خوبی و نکوئی اش را،

هم عقل تایید می کند و هم نقل؛ هم سنتی متسنن به آن است و هم مدرن آرامش خویش را به او می داند، آنگاه چنین آسوده از کنارش عبور میکنیم.

مسئله نماز مسئله ای نیست که حتی معارضی در اختلاف قرائت از آن وجود داشته باشد و

اگر فقط این آیه از قرآن در باره آن آمده باشد که: إِنَ‏ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ[3]

ما را بس است که هیچ کاری را بر آن در اهمیت و اولویت مقدم نکنیم، اما چنین ساده هم از نماز و هم از پیام ولی در باره آن می گذریم.

مخاطب اصلی این سخن، اول بدنه متدین ما خصوصا مسئولین و صاحب نفوذان، تریبون داران و اثرگذاران است، کسانی که بسیاری از اوقات به شهادت واقع، خواسته های رهبری برایشان تصنعی شده، در این حد که بشنوند و مانند تاریخ دانان صرفا نقل کنند و بگذرند.

نگران کننده است که مهمات رهبری و دستورات و خواسته های ایشان درجه اهمیتی بیش از شنیدن اخبار در کنار ناهار نداشته باشد.

این مسئله که مبین تغییر در اولویت بندی های حقیقی افراد است، نشان از این دارد که نگاه به مدیر جامعه تنزل پیدا کرده است و این یعنی "باغات بستان ها سر سبز و میوه ها رسیده است" ولی دلمان هنوز نرسیده است.

حادثه کربلا میوه دینداری غیر دردمندانه بود، ثمر امام محوری زبانی،

هیهات که نباید فراموش کرد؛ بهای ساده انگاری دین و ولایت خون حسین بن علی شد...

اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَةَ إِمَامِنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا وَ کَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ عَلَیْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ بِنَا فَفَرِّجْ ذَلِکَ اللَّهُمَّ بِعَدْلٍ تُظْهِرُهُ وَ إِمَامِ حَقٍّ نَعْرِفُهُ إِلَهَ الْحَقِّ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِین‏[4]

 



[1] : لهوف‏، ترجمه از میر ابوطالبى، ابوالحسن‏، صفحه93

[2] 6 بهمن 1394 به اجلاس سراسری نماز

[3] سوره عنکبوت آیه 45

[4] مفتاح الفلاح شیخ بهایی، باب اول ، فصل فی النیه

ناصر قیلاوی زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی