خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

بسم الله الرحمن الرحیم

دعای روز اول

یک اصل اساسی در مسائل دینی اعقتاد و باور است

اعتقاد یعنی فهم و سپس ملتزم و معتقد شدن

پس چاره ای نیست از اینکه بفهمیم و بدانیم و درک کنیم.

خدای متعال هیچگاه نگفته که من بنده ناآگاه و مقلد کورکورانه و نادان می خوهم؛

بعلاوه که بر خلاف آن را به کرات در آیات و روایات می بینیم.

به اقتدا به همین مقدمه که خودش بسیار ارزشمند و قابل توجه بود، هر روز از ماه مبارک رمضان، دعای روز این ماه را چند کلامی در موردش صحبت خواهیم داشت.

البته این پیام را در گروه مباحث هم وارد خواهیم کرد تا نظر دوستان و اضافات و اصلاحات دوستان منتظر پاتوق را هم داشته باشیم.

إن شاء الله در پایان این سی روز بتونیم یک سلسله نکات ارزشمند از این ادعیه داشته باشیم.




دعای روز اول:

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ صِیَامَ الصَّائِمِینَ                     

خدایا! در این روز روزه‌ام را چون روزه‌داران حقیقی

وَ قِیَامِی فِیهِ قِیَامَ الْقَائِمِینَ                                     

و عبادتم را چون عبادت پرستندگان واقعی قرار ده.

وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِینَ                                

و در این روز از خواب غافلان بیدارم کن

وَ هَبْ لِی جُرْمِی فِیهِ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ                          

و گناهانم را ببخش ای خدای دو عالم

وَ اعْفُ عَنِّی یَا عَافِیا عَنِ الْمُجْرِمِین                          

و از من در گذر ای آن که آمرزنده گنهکارانی!

 

 در اولین عبارت از اولین دعا، در میابیم که هر غذا نخوردنی روزه نیست، هر امساک و باطل نشدن شرعی و ظاهری روزه، مطلوب حضرت حق را تامین نمی کند، بلکه باید مراقب باشیم آنچنان روزه بگیریم که تمام مملکت وجودمان در پرهیز و مراقبت فرو رود.

این مراقبت می تواند به تمسک به مراقبه شهوانی در سراسر مملکت وجود ادامه پیدا کند. همانطور که خدای متعال پرداختن به امور نفسانی مورد رغبت نفس را ممنوع کرده، مانند شهوت شکم، شهوت جنسی، شهوت نگاه و... ما هم ما بقی مشتهیات دنیایی را کنار بگذاریم، از هر آنچه لذت مادی دارد دوری گزنیم تا صائم واقعی بشویمو عمل خویش را با این ملاک بسنجیم که آیا هدف از این فعل که انجام گرفت، رضایت باری تعالی بود یا دیدن مصالح دنیایی خویش...

 قیام، به معنای بپا خواستن است، بپا خواستن و اقامه کردن زمانی که خطاب به خدای متعال و با نگاه متعالی باشد، قطعا بپاداشتن واجبات الهی می شود. طبیعتا اولین مصداق آن بازهم به خود روزه بر میگردد که اکنون در پی آن هستیم، یعنی به نحوی اعم در این بند دوم، مطلوب بند اول تکرار شده البته در دایره ای وسیع تر، نه فقط روزه، بلکه تمام آنچه پرهیز از دنیا را برای نفس من به حد کمال برساند، تمام واجبات و ترک تمام محرمات حتی تا رسیدن به حریم مستحبات و مکروهات

خواب غافلان: عجب تعبیر اعجاب برانگیزی؛ خواب غافل خواب کسی است که نه بخاطر نیاز طبیعی و واقعی بدونش بلکه بخاطر سهل انگاری و تنبلی خوابیده است. در واقع چنین فردی غافل است، نه چشمی برای دیدن دارد و نه گوشی برای شنیدن، پس فرد غافل مجازا به فرد خواب تشبیه شده و صد البته که عمق نفهمی غافل بیش از نائم است، چرا که نائم، خواب است و غافل خویش را به خواب زده است.

برای بخشش گناه به خدای رب دو عالم و دو سرا تمسک می کنیم، یعنی خدای من همانطور که در مناجات های ماه شعبان و رجب خواندیم، نیاز ما به غفران گناهان در آخرت بیش تر ازدنیاست، پس همانطور که در دنیا برایمان پوشاندی در آخرت هم بپوشان

برای بخشش این کوله بار پر گناه خدای متعال را یادآوری می کنیم که؛ خدای من، تو غافر مجرمین و گناه کارانی هستی که علنا و به قصد هتک حرمت دین تو عمل می کنند!! حال که من بیچاره در خلوت و به دور از نام نشانی معصیت کرده ام و همه جا مهر خدمتکاری شما بر پیشانی دارم .

ناصر قیلاوی زاده

نظرات  (۱)

۲۲ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۳۷ فاطمه زهرا
یاعلی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی