خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الْإحسانَ،                                        

خداوندا! در این روز نیکوکاری را محبوب و مطلوب من ساز

وَ کَرِّهْ فیهِ الْفُسُوقَ وَ العِصیانَ،                                       

و فسق و معاصی را ناپسند من قرار ده

وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَخَطَ وَ النّیران،َ                                   

و در این روز خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان

بعَوْنِکَ یاغیاثَ المُستَغیثینَ                                            

به حق توان و نصرتت، ای فریاد رس درماندگان عالم!

 

1.        در این روز از ماه مبارک به لسان پیامبر از خدا می خواهیم که نیکوکاری و احسان را محبوب ما بسازد.

این دعا را می شود به نحو دیگری هم انجام داد، مثلا مثل دعاهای روز قبل بگوییم که خدایا احسان را رزق من بگردان، یا انجام نیکو کاری را به من اجازه بده؛ اما به نحو دیگری دعا می کنیم، می خواهیم که نیکوکاری مطلوب و محبوب من بشود.

مکانیسم انجام فعل اختیاری

در مباحث فلسفه در فصلی از آن در مورد یان بحث می کنیم که یک انسان چه مسیری را طی می کند تا یک کار را انجام بدهد. چه مقدماتی باید باشد و چه موانعی نباید باشد که ما بتوانیم آن فعل را انجام دهیم.

مهمترین بخشی که برای رسیدن به این مطلوب مد نظر است ایجاد شوق نسبت به یک مسئله است. تا زمانی که انسانی به مسئله ای شوق نداشته باشد به هیچ نحو به آن نزدیک هم نمی شود. مسئله شوق و نفرت، محبوبیت و منفوریت اساسی ترین رکن در انجام فعل اختیاری بشر و یکی از کاربردی ترین قوانین علمای اخلاق است.

شاه کلید اخلاق

علمای اخلاق یک شاه کلید برای حرکت در مسیر اخلاق دارند. می گویند که اگر می خواهد که به سمت یک ملکه خوبی حرکت کنید باید آن را خوب بشناسید و محاسن آن را برای خود معلوم بکنید و مدام ذکر بکنید تا مطلوب شما بشوند تا محبوب شما بشوند.

در طرف مقابل هم همین است یعنی اگر می خواهید که یک رذیله اخلاقی را ترک کنید باید مذموم بودن آن را بدی آن را زشتی کار را معلوم بکند و مدام در جلو چشمان خود قرار بدهید تا با نفرتی که از آن فعل زشت حاصل می شود کم کم به ترک آن برسیم.

در این دعا پیامبر اکرم(ص)، محبوبیت نیکوکاری را از خدا می خواهد. یعنی قدم اول مسیر سلوک...

 

2.        در فقره دوم دعا، دقیقا نقطه مکمل فقره اول را می خواهیم، یعنی حرکت به سمت ترک معاصی و رذائل اخلاقی آنهم از راه درست آن.

پیامبر اکرم (ص) با این دعا هم بما می آموزند که شیوه ترک معاصی و انجام واجب چیست و هم می آموزند که به سمت انجام چه مسائل و ترک چه مسائلی باید حرکت بکنیم.

فسق به معنی خروج از حد و مرزی است که برای صحیح هر چیزی در نظر گرفته شده است. اگر در اسلام به کسی فاسق بگویند یعنی کسی که محرمات و منهیات الهی را بدون ترس و خوف از خدا مرتکب می شود.

تذکر

انسان ها در بسیاری از موارد، خوب و بد را می شناسند، خوب و خوبتر را هم می توانند تشخیص دهند، اما آنچه که باعث می شود کار درست یا بهتر را انجام ندهیم، انگیزه، شوق است نه دانش و آگاهی، پس ارزش این دعای پیامبر اکرم بیشتر به این جهت است که به ما می آموزد،

ای مردم، آنچه را می خواهید انجام دهید یا ترک کنید باید خوب بشناسید و این راهی است که باعث می شود در دوراهی ها به سمت کار نیکو و صلاح حرکت بکنید و دچار وقفه نشوید.

3.        ما هر چه هم خوب عمل بکنیم بازهم نمی توانیم توان شکر نعمتهای بیکران الهی را بجا بیاوریم.

ما بندگاه حقیر در بهترین حالت های خود بازهم به دنبال منافع شخصی خود هستیم و برای خویش داریم عمل می کنیم. در شرایطی که پیغمبر اکرم روزی 70مرتبه استغفار میکرده دیگر ماها چه می توانیم بگویم؟!
دعای کمیل نجوای شبانه امیر المومنین است که از ترس خدا آنچنان ضجه می زند و می گرید؟!

این امام سجاد است که در ابوحمزه از تاریکی و تنگی قبر خویش گریه می کند و به خدای عالم التماس می کند

آیا هیچگاه می توانیم به این بندگان خالص خدا نزدیک بشویم؟! آیا تمام عبادت های کل عمر بشریت نزدیکی به یکی از نماز های خاضعانه امیر المومنین می شود؟!

هیهات هیهات که بتوانیم. پس تنها راهی که می ماند توبه و انابه و التماس الله بی کران برای اینکه از خشم و قهر خدا در امان بمانیم.

بنده حقیر که همیشه از نمازهایم به خدا پناه می برم و وقتی این است حال نماز و عبادتم وای بحال سایر سیئات و مباحاتم...

4.        چقدر زیبا رسول مهربانی ها نام فریاد رس خدا را صدا می زند...

انسان حس می کند که واقعا و از اعماق وجود گرفتار هستند که اینگونه زیبا نام خدا را صدا می زنند.

حال ائمه و اولیا خدا در هنگامه مشکلات معنوی مانند حال ما اهل دنیا هنگام مشکلات دنیوی است.

لحظه ای فکر کنید عزیزترینِ بستگانتان در حال مریضی شدیدی است و دکتری در نزدیکتان وجود دارد. به چه حالی از این دکتر کمک می طلبید؟! آیا التماسش نمی کنید؟! چگونه برای یاری رساندن به او تمام افراد را جمع می کنیم؟!

آیا در هنگام ترس از جهنم هم چنین حال اضطرابی داریم، هیچ اندیشیده ایم آتشی که هیزم انسان های هستند در انتظار معصیت کاران و مذنبین هست.

پس باید با تمام وجود فریاد زد اغث یا غیاث المستغیثین

 

ناصر قیلاوی زاده

نظرات  (۱)

۲۹ خرداد ۹۵ ، ۰۰:۳۷ سید حسین سیدی
انشاالله که دعاها و نماز و روزه های ما و تمام مسلمونا قبول باشه
به ما سر زده و نظر دهید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی