خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار خرسند هستم که اولین مطلبی را که خدمت دوستان خویش بیان می کنم پیرامون بیانات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) است. 

از آنجایی که فصلی جدید در کشور شروع شده و این فصل مخاطبینی را به کلام رهبری افزوده لازم می دانستم در مورد اصول برداشت از کلام رهبری برای دوستان خویش نکاتی را ارائه دهم.

قبل از ورود در بحث(محل نزاع، به خوانش طلبه ها) علت افزایش در مخاطبین را باید به محضرتان عرض کنم.

تا پیش از شروع فصل جدید حضرت آقا یک دست مخاطبین ثابت داشتند، که ماها به این دست افراد می گوییم ولایتی(نه اونی که اسمش ولایتی است)؛ یعنی افرادی که افتخار می کنند خود را در اسم و رسم به ولایت منتسب کنند، این دسته پای ثابتِ صحبت هایِ حضرت آقا بوده و هستند لکن وقتی فصلی جدید شروع می شود علاوه بر این افراد عده ای هم که در این فصل روئیده اند و یا از این رویش احساس روئیدن می کنند، مخاطب ایشان می شوند و در پی استنباط از کلام و احیانا مدعی برداشت صحیح از کلام رهبری می شوند که بسیار مبارک و میمون است و شاید از الطاف خفیه ی الهی در ایجاد فصل های مختلف همین مسئله باشد. با این مقدمه ای که بیان شد لازم است اصول و روشی که در فهم صحیح از کلام ایشان (و البته هر مدیر و رهبر حکیمی) موثر است رو بحث بکنیم تا بعدا دچار پلورالیسم و شک گرایی در فهم از بیانات ایشان نشویم.

                                                                                        

اصل اول:

 ایشان همیشه در دیدارهایی که دارند چه با فرد حقیقی یا حقوقی و چه با اقشار و اصناف همیشه ابتدا به تعریف و تمجید از آن موضوع که جلسه به آن مناسبت است می پردازند و این تعریف دادن ها منافاتی به اعتراض ها و انتقادهای احتمالی و حتمی ایشان ندارد و مشی ایشان در هر برخوردی این چنین است.

 البته این مشی را در سیره حضرت روح الله هم داریم و چه بسا این برخورد ایشان ناشی از آن روح الهی باشد. مثلا ما در منشور روحانیت امام که یک نامه از حیث انتقادی بسیار صریح است و بشدت تند است می بینیم که ایشان در ابتدای نامه از محاسن حوزه ها و شهدای روحانیت و هر آنچه که نیکو محسوب می شود را تحسین می کنند و بعد از آن به مشکلات و آسیب های وارده و احتمالی با صراحت و شدت می پردازند و یا در سیره خود حضرت آقا ما می توانیم در مورد جناب آقای خاتمی که اکنون بسیار شخصیت ایشان شناخته شده است (و البته خیانت های ایشان) مشاهده کنیم که در مقام حمایت و تعریف از ایشان و دولتشان چگونه از آقای خاتمی حمایت می کنند و چه صفاتی را برایش می آورند[1].

پس آنچه که هویداست مشی رهبری انقلاب در مقام بررسی یک مسئله است که نباید ما را در شناخت افراد و شخصیت ها به خطا بیندازد.

البته ایشان به گزافه و کذب چنین سخن نمی گویند بلکه آنچنان خصوصیاتی که برای افراد ذکر می کنند منشا دارد لکن نباید نگاه اخباری (خوانشی بهتر از این نیافتم) به کلام ایشان داشت بلکه باید در کسر و انکسار کلام و عمل کرد افراد بیانات ایشان  را فهمید.

اصل دوم :

باید کلام هر متکلمی به خصوص ایشان را در شرائط و احوال زمانی که گفته شده دید، تا معنای واقعی  و کامل کلام فهمیده شود. مکالماتی که آدمی دارد بسیار وابسته به قرائن حالیه(قرائنی که در زمان صحبت کردن در خارج موجودند) می باشد. بطور مثال کسی  که چنین می گوید: ((اون در رو ببند)) اگر ما در صحنه حاضر باشیم می فهمیم که با دست به جایی اشاره می کند و یا اینکه بخاطر نزاعی که قبل از این بوده با عصبانیت و تن بالا صدا چنین می گوید که ثمره این تفاوت؛ دو نگاه مختلف به گوینده را در پی دارد فلذاست که اگر می خواهیم به شناخت کاملی از دیدگاه ها و  منویات مقام عظمای ولایت دست پیدا کنیم باید قرائن زمانی و مکانی و شرائط حاکم بر محیط را مسلط باشیم و الا قطعا از دریچه ای غیر از دریچه نگاه گوینده به مسئله نگاه کرده ایم و چیزی را برداشت می کنیم که متکلم اراده نکرده.

ادامه دارد إن شاء ا...

 

 

[1] (مراجعه شود دیدار های هیئت دولت اصلاحات با مقام معظم رهبری)

نظرات  (۱)

۲۲ مهر ۹۹ ، ۱۷:۵۳ حسین وحیدنیا

به نام خدا به یاد خدا برای خدا

 

سلام

نفس قلم زدن جنابعالی جای تحسین دارد در زمانه ای که خیلی از افراد مستعد به هر دلیلی به نوشتن نمی پردازند

 

امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد

موفق باشید

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی