خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

در نظام هستی همه اشیاء حد و بهره مشخصی دارند و میزان رشدشان محدود به ماهیتشان است. مثلا یک درخت، بیش از درخت بودن نمی تواند باشد همچنین کمتر از آن هم؛ کمال یک درختِ میوه دار به ثمر دهی اوست. به دلفین که معروف به حیوانِ با ضریب هوشی بالاست دقت کنید، در نهایت اگر با تمارینی به او آموزش داده شود تعدادی حرکات، اضافه بر افعال غریزی یاد می گیرد. در این میان تنها انسان است که حد وجودیش را خودش تعیین می کند و خود انتخاب می کند که چه باشد و تا چه حدی رشد کند. انسان می تواند رشد کند تا «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى، فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى‏»؛ و اما همین انسان هم می تواند «کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل‏» بشود.

بشر در ابتدای خلقتش در یک حد استوا آفریده می شود «لَقَدْ خَلَقْنَا الْانْسانَ فى احْسَنِ تَقْویمٍ» این انسان که در بهترین حالت آفریده شده، می تواند خود را به بدترین درجات وجودی و پست­ترین نقاط هستی برساند «ثُمَّ رَدَدْناهُ اسْفَلَ سافِلینَ» و هم می توان خود را به قرب و رضوان الهی برساند و لکن رساندن مشروط است «الَّا الَّذینَ امَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»آدمی با انتخاب هایش سرانجام خود را تعیین می کند، که به سمت قرب الهی حرکت کند و یا به سوی اسفل سافلین! اما آنچه که باعث و دلیل هرکدام از این منزل هاست انتخاب است، انتخابی که از علم سرچشمه می گیرد. «الذین آمنوا» کسانی که ایمان آوردند و «عملوا الصالحات» و مطابق این ایمان صحیح عمل صالح داشتند و هیچ کدام از ایمان و عمل بدون خواست بشر رخ نمی دهد. این انسان است که اینگونه خویشتن خویش را می سازد با انتخاب...

اتفاقات (نه معنای تصادف که به معنای رخداد) زندگی انسان همراه با توابع است. یعنی ما شروع را انتخاب می کنیم و قدم های بعدی لازمه ی قطعی آن گام اول است. اگر در همین انتخاب ها دقت نکنیم برای خود اتفاقات بعدی را رقم زده ایم و دیگر نمی شود گفت قمار است و بازی بلکه با قاعده و جدی است. در این مسیر انتخابی هیچ گامی نیست مگر در آن بلیات (از ابتلاء یعنی امتحان) است. این بلیات برخی در لباس خیر است و برخی در جامه ی شر، برخی با روی خوش دنیا همراه است و برخی با چهره عبوس و خشن دنیا اما چه فرق وقتی که همه ابتلاء هستند و می دانیم تا حق انتخاب داریم در حال آزمون هستیم، آزمونی که یک سوی آن لَأَزِیدَنَّکُم است و سوی دیگر آتشگیره ی نار شدن، ناری که وَقودُهَا النّاس‏ وَ الْحِجارَة است.

بعد از بیان این مطالب و قبل از به منصه ظهور رسانیدن فعل باید دانست آنچه در پهنه ی هستی می گذرد یک شاه بیت دارد: «ما شاءَ اللَّهُ و لاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ» پس اگر چه قرار است مسیری طی شود، اما فقط یک راه دارد، آنهم ایمان به رب الارباب عالم و در طریق اراده او قرار گرفتن که «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون‏».

پس الهی آنچه را که محبوب تو می یابیم انتخاب می کنیم و شروع، باقی همه با تو...

بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم                                                                                که منِ دلشده این ره نه به خود می‌پویم

در پسِ آینه طوطی صفتم داشته‌اند                                                                                  آن چه استاد ازل گفت بگو می‌گویم

من اگر خارم و گر گل چمن آرایی هست                                                                      که از آن دست که او می‌کشدم می‌رویم

ناصر قیلاوی زاده

بسم الله الرحمن الرحیم
برخی حرف ها، برای خلوتند چرا که باید آنها را حس کرد نه اینکه دانست و حس کردن هم حاسه می خواهد و خلوت...
چندی پیش جلسه ای با آقای مصلحی(وزیر سابق و شایسته اطلاعات) بود. ایشان حرفی زدند که تا مدت ها ابعاد نکته ای که ذکر کرده بودند در خاطرم ماند و می ماند.
ایشان گفتند
:«در سال های پایانی جنگ هر چند شهید اضافه می شد ولی به تعداد خانواده های شهدا اضافه نمی شد!!!»


دوستان 

این یعنی یک مادر و چند شهید شهید شهید...


این یعنی سنگینی بار بر دوش ما ما ما...


این یعنی آمادگی برای جهاد مَثْنى‏ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏...


این یعنی باید مضاعف شود همت همت همت...

ناصر قیلاوی زاده

بسم الله الرحمن الرحیم

شب گذشته جناب آقای رئیس جمهور مصاحبه تلویزیونی داشتند. ایشان در زمینه های مختلف صحبت کردند که ان شاء الله مفید بوده است. هم ایشان در ضمن بیان نکاتی پیرامون سیاست خارجی دولت، اظهار نظری داشتند که متن آن را همان گونه که پایگاه اطلاع رسانی دولت  منتشر کرده است بیان می کنیم: «دکتر روحانی با تاکید بر اینکه خوشبینی و بدبینی در دنیای سیاست معنا نداشته و باید در این مسیر واقع‌بین باشیم، افزود: با شناختی که از دنیا دارم، نسبت به مذاکرات بدبین نیستم، اما دستیابی به توافق نهایی در پایان شش ماه، وابسته به این است که طرف مقابل آماده تعامل صحیح باشد».[1]

این صحبت رئیس جمهور در حالی است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در نظری معقول و شایسته با اشاره به سخنان خود در ابتدای سال 92 می فرمایند:« تصور برخی دولتمردان دولت قبلی و همچنین برخی دولتمردان دولت فعلی این است که اگر ما در قضیه هسته ای، با امریکا مذاکره کنیم، موضوع حل می شود. من هم به دلیل اصرار آنها بر مذاکره درخصوص موضوع هسته ای، گفتم مخالفتی ندارم اما همان موقع هم تاکید کردم که خوشبین نیستم. »[2]

علت معقول و شایسته بودن هم با اندک تاملی واضح می شود. جناب آقای روحانی اگر در راه حفظ اسلام و این نظام که خون جوانان و بزرگانی همچون شهید مطهری، بهشتی و... پای آن ریخته شده است صادق هستید، کمی تامل کنید. در مقابل شما دشمن است نه دوست، نه کسی که در رابطه اش با شما لابشرط از دشمنی باشد بلکه دشمن است و به اصطلاح طلبه ها در عناد و کینه هم به شرط شی است، دشمنی که سالیان سال برنامه ریزی می کند تا ضربه بزند و همین مسئله کافی است که  ادعای صداقت آنها را با بدبینی نگاه کنید و بدانید:«وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لَا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم»[3]. آقای روحانی مذاکراتی را که دشمن از آن اظهار برد بکند باید با دیده ی تردید نگریست و به بیان آیت الله جوادی(زید عزه) پس از دست دادن با آنها باید انگشتان خود را بشمرید؛ إن کنتَ صادقاً فی رایِک؟!

 

دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هنوز هم نسبت به تعاملات داخلی در کشور خوش‌بین هستید می گوید:« من هنوز هم خوشبین هستم، چرا که ملت ما ملت بسیار بزرگ و فهیمی است، افزود: در ابتدا باید بپذیریم که جناح‌ها و احزاب مختلفی در کشور حضور دارند و نظرات آنها نظرات مختلفی است که این اشکالی هم ندارد؛ چرا که باید نظرات مختلف را تحمل کرده و آستانه تحمل خود را بالا برده و نباید به خاطر یک مسئله جزئی روبروی هم قرار بگیریم.»[4]

عزیزی می گفت برای ما عجیب بود که مردم زمانه پیامبر بشنوند کسی راجع به رسول اکرم(ص) بگوید:«إن الرجل لیهجر» و پاسخ درخور این توهین به اون ندهند! اتفاقا همین فرد، ریاست را هم تا چندی بعد خود یا اطرافیانش بعهده بگیرند. اما با دقت در مشی علمای یهود صدر اسلام؛ یکی از مهمترین کارهای آنها را جدل علمی با پیامبر دیدیم که ثمره اش شکسته شدن حیثیت عصمت علمی نبی مکرم اسلام در نزد مردم و امکان به چالش کشیدن ایشان شد. آری همین سیر است که حدیث قرطاس هم می آید و اتفاقی نمی افتد.

جان کلام اینکه آقای رئیس جمهور؛ بالاخره خوش بینی و بدبینی در عالم سیاست هست یا نیست؟ چگونه می شود از طرفی ادعای واقع بینی و تضاد آن با خوش بین و بدبین بودن کرد و از طرف دیگر به مذاکرات بدبین نبود؟ مگر نه بنا بر واقع بینی است، پس خوش بینی در تعامل قوا و سیاست داخلی معنایش چیست؟

به شما پاسخ می دهیم که این بیان ناشی از سبق لسان نیست. ایشان و مشاورانشان به خوبی می دانند که خوش بینی و بدبینی نشانگر تحلیل از آینده است و منافی واقع بینی نیست. جناب دکتر ما خیلی سعی می کنیم که به شما بدبین نباشیم و صبحت شما را عادی و اظهار نظری ساده تلقی کنیم اما ما همیشه می دانیم که شما کسی هستید که باعث تعطیلی روند صنعت هسته ای کشور در سال های پیش و کند شدن سرعت این مسیر در این زمانید. ما می دانیم که شما اگر بازهم بتوانید حساس ترین صنعتی را  که باعث رعب و دلهره دشمنانمان است را به تسکین قلوب آنان تبدیل می کنید و تا حد توان از ارائه اطلاعات از دارایی هایمان به دشمنانمان دریغ ندارید. پس مناسب است بگونه ای باشید که حرف زدن شما باعث  بدبینی به شما نشود چرا که هنوز هم یهود در کمین آل رسول(ص) است...

 



[1] پایگاه اطلاع رسانی دولت

[2] دوشنبه 28/11/1392در دیدار با مردم تبریز و آذربایجان شرقی

[3] سوره بقره آیه 120

[4] پایگاه اطلاع رسانی دولت

ناصر قیلاوی زاده