خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

در صورت موافقت امضای خود را در کامنت ها وارد کنید

باسمه تعالی


سلام بر حماسه سازان همیشه‌ جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته‌اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شب‌چراغ ساخته‌اند. افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبک‌بالان به میهمانی عرشیان رفتند و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سروده‌اند. سلام بر آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند و برای قوم و ملت خود منذران صادقی شدند که بند‌بند حدیث صداقتشان را قطرات خون و قطعات پاره‌پاره پیکرشان گواهی کرده است و حقاً از روحانیت راستین اسلام و تشیع جز این انتظاری نمی‌رود که در دعوت به حق و راه خونین مبارزه مردم خود، اولین قربانی‌ها را بدهد و مهر ختام دفترش شهادت باشد. آنان که حلقه ذکر عارفان و دعای سحر مناجاتیان حوزه‌ها و روحانیت را درک کرده‌اند در خلسه حضورشان آرزویی جز شهادت ندیده‌اند و آنان از عطایای حضرت حق در میهمانی خلوص و تقرب جز عطیه شهادت نخواسته‌اند. البته همه مشتاقان و طالبان هم به مراد شهادت نرسیده‌اند.(بخشی ازپیام امام خطاب به روحانیون 3اسفند 1367)
تاریخ تشیع بعد از غیبت امام زمان(عج) قرن ها با مجاهدت روحانیون مردمی و انقلابی در برابر مرارت ها و مشکلات ظالمان وجائران ایستادگی کرده و بالیده است تا به برکت هدایت و قیادت خمینی کبیر، فقیه، عالم و مجاهد عظیم الشأن دوران ها توانست کاخ ستم را سرنگون کند. ملت ایران از میان دیگر مسلمانان مفتخر است تا در پیروی از علمای عامل و زاهد به بلوغ علمی و دینی ای برسد که سال ها در پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی فداکاری های مکرّر و متعددی را به انجام برساند. 
اکثریت مطلق ناظران انقلاب اسلامی ملت ایران را مدیون شبکه عظیم روحانیتی می دانند که در شهرها و مساجد مختلف و دور و نزدیک کشور ایران پیام حضرت امام رحمة الله علیه را به گوش مردم رسانده و آنان را نسبت به وظایف ملی و دینی شان آگاه کرده اند. اگر نبود علمایی که در بلاد مختلف با چشم بستن بر مدارج رایج حوزه¬های علمیه وظیفه هدایت مردم را برعهده گرفتند و امام خمینی را خالصانه و بدون چشمداشت یاری کنند، قطعاً پیروزی و غلبه بر رژیم سلطنتی پهلویِ مورد حمایت آمریکا به سادگی ممکن نبود. 
اما مردم عزیز و سرافراز شهرستان دزفول، در این میانه، جایگاه ویژه و استثنایی دارند. قرن ها حضور علما و روحانیت در شهر و بهره گرفتن همه اقشار از معارف پیامبر اعظم صلوات الله علیه و ائمه معصومین علیهم صلوات الله باعث شده است تا جوانان و مؤمنان انقلابی دزفولی در مقاطع مختلف قبل از انقلاب، بعد از انقلاب، دوران جنگ تحمیلی و پس از آن در سطح ملی و منطقه-ای نقش ویژه ای را ایفا کنند. 
سال های اخیر نیز مردم شهر دزفول شاهد حضور مجاهدان دیگری از سلاله روحانیت در میان خود بوده اند که با مجاهدت و استقامت، وظیفه هدایت مردم و جوانان را بر دوش کشیده اند. جناب آقای حجت الاسلام عظیم ابوالقاسمی یکی از این طلاب و علمای انقلابی است که با با پشت سر نهادن رویه جاری طلاب و روحانیون در طی طریق فقهی و اخلاقی، حضور در بطن مردم و در کانون مقدس مساجد را انتخاب کرده و ردای کسوت اقامه جماعت و تثبیت و منبر و هیأت أخوی مرحوم خویش را انتخاب کرده اند.
اکنون مسجد شریف شهید توتونچی سال هاست جمعه شب ها شاهد حضور صدها عاشقی است که برای استماع معارف و معالم دین خود و توسل و توجه به ساحت مقدس امام زمان (عج) در آن مکان حاضر می¬شوند. اجتماعی که به تدریج موجب جوشش و رویش ده¬ها حرکت مشابه و غیر مشابه دینی و انقلابی در شهرستان دزفول شده است. این مهم میسر نشده است، جز با ایثارگری و مجاهدت، جناب آقای ابوالقاسمی دامت برکاته. 
مداومت ایشان در موارد مختلفی چون، برپایی نمازجماعت همیشگی در سه وقت، حفظ و ارتقای هیأت هفتگی روضة العباس، احیای و ارتقای مراسمات مذهبی و معنوی، الگوبخشی در زمینه توسل به اهل بیت علیهم السلام، در سطح شهرستان، حل مشکلات اجتماعی و خانوادگی متعدد و گسترده، هدایت جوانان مشتاق و علاقه مند به طی مدارج علمی و اخلاقی، استقامت و مبارزه با بدعت ها و انحرافات دینی و مذهبی به عنوان الگویی پیش چشم طلاب و ائمه جماعات مساجد دزفول و استان قرار گرفته است. چه اینکه همه این خدمات و بیش از اینها، با تکیه بر محراب و امامت جماعت مسجد شکل گرفته است. جمع وجوه عرفانی، اخلاقی، فقهی،کلامی و سیاسی در شخصیت و حرکت فرهنگی-تبلیغی ایشان ویژگی برجسته و نادری است که کشور ما امروزه بدان احتیاج مبرمی دارد. 
خبر خداحافظی ایشان از اقامه جماعت و منبر و هجرت از شهرستان دزفول برای بسیاری از دوستان ایشان و علاقه مندان و دلسوزان اسلام و انقلاب ناراحت کننده بوده است. این اتفاق قطعا ریشه ها و علل متعددی داشته که در نهایت ایشان را به عنوان یکی از روحانیان بصیر و تکلیف مدار شهر ما را به این تصمیم و اقدام واداشته است. 
شهر دزفول علی رغم محاسن و مفارخ بسیاری زیاد که دارد، سالهاست گرفتار معضل «دفع کنندگی و تضییق بر بزرگان و دلسوزان خویش» است. ذکر اسامی اندیشمندان،مبلغان و مروجینی که به دلیل ناملایمات و گرفتاری های ناشی از ساختارهای سیاسی و فرهنگی شهر، جلای وطن کرده اند، مایه تکدّر و دلسردی بیشتر خواهد بود. 
بر هیچ کس پوشیده نیست، رکون در برابر زمینه ها و بسترهایی که موجب چنین مصیبتی می شوند و پذیرش آن به عنوان مسئله-ای طبیعی و عادی ناشی از انفعال و مایه ملامت عقلا خواهد بود. لذا می بایست، تمام کسانی که در زمینه های فرهنگی-اجتماعی سیاسی و مدیریتی شهرستان دزفول و استان خوزستان در سطوح ملی و منطقه ای اشراف و نفوذ دارند، بذل توجه و مجاهده مقتضی را در این زمینه بنمایند. 
وجود جلسات قرائت قرآن پرسابقه و پرخیر و برکت شهر، امام جمعه انقلابی و بصیر شهرستان، هیأآت متعدد توسل به اهل بیت که توسط جوانان و پیشکسوتان شهر اداره می شود، گروه های فرهنگی وابسته به نهادهای انقلابی و گروه های خودجوش فرهنگی و ده ها نقطه امیدبخش و دلگرم کننده در شهرستان وجود دارد که همگی آنها برای اعتلای معارف اسلامی- انقلابی امام خمینی و مقام معظم رهبری شبانه روز در حال تلاش و کوشش هستند. تعطیلی، فتور و کسادی هر کدام برای امت حزب الله و عاشقان راه امام و شهدا ناراحت کننده و تأثربرانگیز است. لذا کم فروغ شدن حرکت بالنده ای که در مسجد شهیدتوتونچی آغاز شده و عطر آن در اقصی نقاط شهرستان احساس می شود، می تواند بر دیگر حرکت ها و تلاش ها اثر منفی و سلبی داشته باشد. 
حجت الاسلام ابوالقاسمی یکی از صدها طلبه فاضلی است که شهر دزفول به اسلام تقدیم کرده است. اما ایشان نمونه ای موفق از کسانی که است که در تبعیت از فرامین و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای هدایت و ارشاد مردم به شهر و وطن خود بازگشته و انجام وظیفه کرده اند اما چنین واقعه ای می تواند ایشان را به نمونه ای ناکام و دلسرد کننده پیش چشم دیگر دغدغه مندان قرار دهد، و چنین امری موجبات خسارت مضاعف خواهد بود. هر چند با رفتن یک خدمتگزار از صفوف مومنین، خداوند از مسیر دیگری این نقیصه مهم را جبران خواهد کرد. 
امضاء کنندگان نامه فوق از همه کسانی که می توانند در مسیر حفظ ذخایر فرهنگی و دینی شهر قدمی بردارند، تقاضا دارد تا با اتمام حجت و تکلیف بر آقای ابوالقاسمی در وظیفۀ ماندن بر مسیر عزیز و به حق فعلی تلاش لازم را انجام دهند. 
از سوی دیگر خطاب به برادر بزگوار عظیم ابوالقاسمی به عنوان فردی بصیر، تکلیف مدار، مجاهد، مخلص و دردمند می-گوییم، درود بر تلاش ها و مجاهدت های بی دریغ شما، درود بر همت مردانه شما در مسیر جذب جوانان و مردم به معارف دینی و معنوی اهل بیت علیهم السلام، درود بر صبر و پایمردی شما در مسیر روشنگری و معرفی اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله. 
خداوند بر درجات برادر مرحوم شما و همسرمکرمشان بیفزاید و بهترین جزا و مزد را در دنیا و آخرت به شما و خانواده محترمتان عطا فرماید. می دانیم که جنابعالی در انجام تکلیف و وظیفه الهی خود جز به رضای خدا و حرکت مخلصانه در مسیر رسیدن به نتیجه به چیز دیگری نمی اندیشید، لذا ما جمعی از جوانان دزفول، تقاضا و درخواست مکرر خود را بر تداوم راه فعلی از شما با اعلام آمادگی در جهت یاری و همکاری مقتضی و ممکن به شما اعلام می کنیم و خواهشمندیم تا بدون توجه به ناملایمات و سختی های این راه با توکل بر خدا و عنایات معصومین علیهم صلوات الله همچنان در سنگر مسجد و جماعت را در شهرستان دزفول مجاهدت فرهنگی خود را ادامه دهید. تبعاً اهمیت اکمال و تقویت بنیه علمی، فقهی، اخلاقی هر مبلغ دینی، برای آن که بتواند خدمات بیشتر و مؤثرتری به مخاطبین ارائه بدهد، فرض و قطع است. سلامتی جسمی و صحت قوای بدنی و روحی هر انسانی برای آنکه بتواند خدمت بهتر و گسترده تری انجام دهد، غیرقابل انکار است که خداوند فرموده است لایکلف الله نفسا الا وسعها و بالاتر از همه انسان متقی و متخلقی مانند حضرتعالی، اولی تر بر تشخیص تکلیف خود، از دیگران است. 
امید است همه تلاش های ما در سایه توجهات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به هدف نهایی یعنی زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت منجر شود.
و الامر الیکم 
1.    مجید بذرافکن 
2.    مهدی علاوی 
3.    هادی طحان نظیف
4. سینا فرهمند

5. وحید بهرام زاده

6. کریم باغی

7. احسان نظرزاده

8. علی الهی

9. حسین علاوی

10. وحید نظم آرا

11. مجید فضیلت پور 

12.علی موجودی
13. آقای پوررضایی
14. محمدرئیسی پور
15. عبدالرحیم رئیسی پور
16. ابوالفضل رئیسی پور
17. حسین صدوقی
18. محمدکرمی
19. حسین فروغی
20. عبدالامیرمطیع الرسول
21. حسین فضلی
22. علی انجول زاده
23. ابوالقاسم پور عابد
24. طاها احدی
25. رضاگلچین پور
26. حمیدگلچین پور
27. علی گلچین پور
28. علی باصداقت
29. محمدرضا زغیبی
30. مجیدفقیهی
31. محمدبهنام فر
32. عظیم شاهمرادی
33. سیدرضاکریمیان
34. مسعود شهبازنیا
35. حجت مرادی 
36. محمدمعتمدی راد
37. علی بشیری
38. رحیم فلاحی
39. هادی کریمی
40. محمدبرغندان
41. مهدی لوافی پور
42. سینابهنیا
43. سیدمهدی کریمیان
44. علی تاجدی
45. محمدنیکوراد
46. فرشاد اردو
47. محسن جولاشوشی
48. وحید هفت تنانیان
49. سیدعلی صافی
50. محسن نظری

51. رضا ولایتی پور

52. عبدالمحمد بذرافکن 

53. علی رواشد 

54. هادی بهداد 

55. محسن بیاتی 

ناصر قیلاوی زاده