خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

خوانشی نو در آئینه حوزوی

ناصر قیلاوی زاده

بسم الله الرحمن الرحیم

دعای روز دهم ماه مبارک

 

اللَّهُمَّ اجْعَلنی فیهِ مِنَ المُتَوَکِلینَ عَلَیْکَ،                        

خدایا! مرا در این روز از متوکلان درگاهت قرار ده

 وَ اجْعَلنی فیهِ مِنَ الفائِزینَ لَدَیْکَ،                               

و در این روز مرا از رستگاران در نزد خود قرار بده

 وَ اجعَلنی فیه مِنَ المُقَرَّبینَ اِلیکَ،                               

و در این روز مرا از مقربان درگاهت قرار ده،

 بِاِحْسانِکَ یا غایَةَ الطّالبینَ                                      

به حق احسانت، ای نهایت همت جویندگان!

 

1.        یک سوم ماه رمضان گذشته است. به روز دهم رسیده ایم. در این روز که مقداری از ثبات قدممان در راه خدای متعال به حول و قوه الهی معلوم گشته است از خدا می خواهیم اکنون ما را از "متوکلین" بگرداند.

معنای توکل چیست؟  

توکل از لحاظ لغوی یعنی اعتماد کردن به کسی و او را پشتوانه خویش قرار دادن است.

اما برای فهم عمیق معنای توکل بهترین راه این است که به کتاب خدا مراجعه کنیم و ببینیم که قرآن توکل(اعتماد کردن) را در چه جایی شایسته می داند.

فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ‏ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلین‏[1]

از آنان درگذر و از خدا بر آنها طلب‏آمرزش کن و در کار جنگ مشورت نما و آنچه را که خود تصمیم گرفتى با توکل به خدا انجام ده که خدا آنان را که بر او اعتماد کنند دوست دارد مى‏ کند.

مطابق آیه قرآن توکل و اعتماد وقتی شایسته است و باعث جلب محبت الهی می شود که انسان (هر چند این انسان پیامبر باشد) تمام مقدمات به نتیجه رسیدن کاری را انجام بدهد. خدای متعال، پیامبر اکرم را که عقل کل است و هرچه را بخواهد می تواند انجام دهد ابتدا امر به مشورت می کند سپس می فرماید عزم خود را جزم کن و در این مرحله به خدا توکل کن و عمل نما.

نکته زیبایی که در این فقره به ما تذکر می دهد این است که باید از اعتماد کنندگان به خدا باشیم.

در مقابل اعتماد کنندگان به خدا کسانی هستنند که اعتمادشان به مال، مقام و افراد و کشورهای به ظاهر قدرمتند بیش از خدای متعال است. کسانی هستند که تکیه شان صرفا مسائل مادی دنیوی نه نصرت خدای متعال

در زمانه ما مسئله ازدواج صحنه امتحان الهی است. خدای متعال می فرماید که اگر کسی بخاطر دغدغه مالی نمی خواهد ازدواج کند بداند که:

 إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ‏ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏

اگر فقیر و ناتوان مالی باشید، منِ خدا شما را بی نیاز می گردانم. گاهی باید خویشتن را در ورطه امتحان الهی قرار دهیم، به واقع اگر یک سرمایه دار بازاری به ما چک سفید امضا بدهد و بگوید هر مقدار می خواهی برای ازدواج خرج کن و در مقابل هم این آیه باشد؛ با کدام یک اطمینان و آرامش قلبی می گیرم و پس از آن اقدام و عمل خواهیم کرد؟! پاسخش باشد پیش وجدانمان... فتوکل


2.        فائزون به کسانی می گویند که به سعادت رسیده و مقصود و محبوب خود را یافته اند. قرآن کریم رستگاران(فائزون) را دارای مقامی والا و عظیم می داند. کسانی که در اعلی درجات بهشت مسکن دارند و از هم جواری حضرت حق بهره مند هستند.

از سیری که در این ادعیه مشاهده شده به نیکی می توان دریافت کسانی در مقام بندگی خدا پس از طی مقدمات عادیه با توکل بر خدای عالم به عمل کردن متوسل شده اند می توانند به کرم بی نهایت الهی جهت رستگاری امیدوار باشند.

در این بند به نکته ای دقیق اشاره شده که دعا کننده صرفا رستگاری و بهشت را خدا نخواسته بلکه طلب کرده که از آن دسته از سعادتمندانی باشد که در نزد خدای عالم متمکن هستند. با قرائت این بند آیه شریفه قرآن به ذهنم متبادر شد که می فرماید:

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ[2]

تصور عمومی این است که آیه می خواهد بگوید که شهدا زنده هستند و مرده محسوبشان نکنید؛ در صورتی که ادامه حیات و زندگی امری مسلم است که نه فقط برای شهدا که برای تمام بشریت قابل تصویر است. آنچه در آیه مورد استدراک و خروج از حکم ما قبل است، مسئله (عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ) است. مسئله اینکه مقتولین فی سبیل الله در نزد پروردگارشان مرزوقند و این مقامی است بس عجیب که در این روز از ماه رمضان از خدای متعال طلب می کنیم.

3.        این فقره در ادامه فقره قبل است. درخواست تقرب و همجواری خدای متعال را داریم. هرکس اندک تامل در باب مسائل دینی داشته باشد به خوبی می داند که قرب و نزدیکی در مسائل الهی در مورد ارتباط روحی و معنوی است نه نزدیکی جسمی و مکانی.

آنچه این قرابت و نزدیکی را برای ما حاصل می کند بی شک در اولین مرتبه تقید به ترک محرمات و انجام واجبات است و همانگونه که علمای دین شناس و اساتید اخلاق تاکید می کنند ترک محرمات بر انجام واجبات مقدم است.

پس بر هر انسان خداجوی تقرب خواه واجب است در این ماه رحمت که شیطان در قید و بند است، برای نفس خویش مهار و محافظی قرار داده و از زندان شهوت رهایی جوید.

4.        امید است که خدای متعال به احسان و جود خویش ما را یاری رسانده و در این مسیر پر خطر از جمله فائزون بگردیم.

هرچند که مسیر دشوار است اما برای طالبین حقیقت همیشه حبل الله مهیا است

 

 

 



[1] سوره آل عمران آیه 158

[2] سوره آل عمران آیه 169

ناصر قیلاوی زاده

توکل

دعا

روز دهم

عقل کل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی